Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Április 13-án a Titanic fedélzetén megkezdődtek a navigációs problémák. Grönland és Kanada időjárása miatt szokatlanul nagy mennyiségű jég sodródott délebbre. Emiatt a jégtáblák és jéghegyek térsége egészen délre, a hajózási útvonalakig elért.

Amint a Titanic a jégmezőhöz közelített, számos másik hajó figyelmeztette a veszélyre. A hajó rádiója azonban két nappal korábban meghibásodott, ezért rengeteg üzenet felgyűlt, amikorra végül sikerült kijavítani.


Útvonal változtatás szükséges

A Titanicon azt tervezték, hogy április 14-én késő délután útvonalat változtatnak, amikor elérik a „Sarkot” - azt a helyet az Atlanti-óceán fő hajózási útvonalán, ahol a New York felé tartó hajók letérnek az útvonalról. Smith kapitány elhalasztotta a letérés időpontját, mert délebbre akart jutni, hogy elkerülje a jeget.



Kora estétől kezdve a víz hőmérséklete – amelyet több ponton mértek – 10 fokkal csökkent

Az őrszolgálatot teljesítőknek különleges parancs alapján fokozottan kellett figyelniük a jéghegyekre. A Titanic ekkor 22 csomóval haladt. Talán azért volt ilyen nagy a sebesség, hogy behozzák a délre tett kitérő miatt elveszített időt, vagy csupán azért, mert a hajó az eddig elégetett rengeteg üzemanyag miatt sokkal könnyebb volt.


Este 9:40-kor rádióüzenet érkezett a Mesaba nevű hajótól

Az üzenetben sok jégtábláról és jéghegyről beszéltek. Phillips, a rádiókezelő felvette az üzenetet, de – mivel a segédje még nem volt szolgálatban, és rengeteg magánüzenetet kellett még elküldenie – félretette az üzenetet, és azt tervezte, hogy majd később továbbítja a hídra. Ez az üzenet arról értesítette volna a Titanic navigátorait, hogy nem hajóztak eléggé délre, és az elkerülni kívánt jég éppen az útjukba esik.



Hanyag volt a rádiós?

Este 11-kor a Leyland hajótársaság Californian nevű hajója nem volt túl messze a Titanictól. A Titanic rádiója Cape Race hullámhosszára volt ekkor hangolva, és amikor a Californian rádiókezelője azt az üzenetet küldte, hogy a hajója megállt, mert teljesen körülzárta a jég, Phillips nem törődött vele.

Este 11:40-kor üzenet érkezett az árbockosárból: egy jéghegy volt éppen a haladási irányban. Az ütközés elkerülhetetlennek tűnt, de a Titanic az utolsó pillanatban lassan balra fordult. Amikor a jéghegy mellett elhaladt a hajó, nagyon közelinek látszott.


Ezután a jéghegy a hajótest oldalának ütközött a vízvonal alatt

75 méter hosszúságban felhorzsolta a hajótest lemezeit, levágta a szegecsfejeket és felnyitotta az egymást részben fedő lemezek közötti töméseket. Az érintkezés csupán 10 másodpercig tartott.


Már nincs mit tenni...

Smith kapitány elrendelte a vízzáró ajtók lezárását, és megállíttatta a hajót. A vizsgálat során megállapították, hogy legalább hat rekeszben megsérültek a hajótest lemezei, és közülük ötben gyorsan emelkedik a víz. Kiszámították, hogy olyan sok víz ömlik a hajóba, hogy a hajó orra végül addig merül a vízbe, amíg az érintett rekeszek teljesen megtelnek vízzel. A víz ezután a következő rekeszfal fölött átömlik a következő rekeszbe, megtölti azt is, és így tovább. Azt becsülték, hogy a hajó 1,5-2 óra alatt el fog süllyedni.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Igazságtalan

(Noncsi, 2011.12.25 19:53)

Szerintem, ha nem lett volna annyi eszetlen gazdag a fedélzeten és nem lett volna e-miatt kevesebb mentő csónak sokkal több embert tudtak volna megmenteni.

Viki

(Viki, 2008.09.15 20:42)

Tudod Heni! Teljesen igazad van! én is szeretm ezt a filmet, és a dal is nagyon szép! Amikor én meg nézem a hajón érzem magam:):):)

Ambrózfalva Petőfi Sándor u 51

(Abonyi Henriett, 2008.09.15 17:50)

Kár hogy ez a gyönyörű hajó elsüllyedt.Nagyon sajnálom,hogy elsüllyedt,és azokat is sajnálom,akik a Titanic fedélzetén utaztak,és meghaltak.Nagyon szomoru film volt.A vége nagyon szomorú,főleg az a szép dal,amit a film végén énekelnek el.Egyrészt csúnya katasztrófa volt,másrészt pedig sok szép minden is van benne. (A Titanic a kedvenc filmem.)