Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


R.M.S. (Royal Mail Ship - Királyi Postahajó) Olympic:

A három hajó közül, ő "élt" a leghosszabb ideig. 1911-ben készült el és túlélte az első világháborút és az összes testvérét. Újkorában híres volt, de a számos baleset és a Titanic tragédiája, beárnyékolta hírnevét. Többek között az 1911-ben történt ütközése a H.M.S. Hawke-kal, ez a baleset bizonyította elsőként  vízzáróajtók hatékonyságát. Ebben az ütközésben az egyik hajócsavarja is megsérült, ezért az épülő Titanic-nak a már meglévő hajócsavarját át kellett adni az Olympic-nak.  A világháború alatt tarkára festették, hogy megtévessze a korabeli célzóberendezéseket. 1915-ben csapatszállító hajóként szolgált. A nehéz idők  után kisebb változtatásokat végeztek rajta: megmagasították a vízzárófalakat, a berendezéseket korszerűbbekre cserélték és a szénfűtés helyett már olajfűtéssel hajtották meg a gépeket, majd 1919-től megkezdhette működését elavult hajóként.  1934-ben a a White Star Line és a Cunard Line egyesült és a kiöregedettnek talált hajókat leselejtezték. 1935-ben viszont az Olympic is hasonló sorsa jutott így őt is egyszerűen leselejtezték.  1937-ben érte a hajót a legnagyobb csapás, mikor  Bruce J. Ismay meghalt. Ez jelentette az Olympic "halálát" is. A szárazdokkba magát gyászolva egy feketezászlóval a tatján vontatták be. Először a belsejét szerelték ki, majd a falburkolatokat, és a bútorokat egy angol szállodába szállították, ahol még a mai napig is az eredeti formájukban megtalálhatóak. A hajótestet pedig átszállították a gyárba ahol azt lemezeire vágták.

A vízrebocsátás (a fotók miatt fehérre festették az Olympic-et):

R.M.S. Olympic:

                                               

   

Az Olympic-nek 2 vízzárórekesze... 

 ...a Hawke-nak az egész orrésze megsemmisült az 1911-es ütközés után:

  

 

 

1934-ben az Olympic összeütközött a Nantucket Lightship 117-tel:

  

                                                   

H.M.T. Olympic:

   

 

A megmagasított vízzáró rekeszfalak:

A bontás képei:

 

Az Olympic bútoraival berendezett étterem egy hotelben:

                                                           

H.M.H.S. (His Majesty's Hospital Ship - Őfelsége Kórházhajója) Britannic:

A Britannic az Olympic és a Titanic után épült. A három hajó közül ő volt a legnagyobb ezért nem véletlenül a vezetők először a Gigantic nevet adták neki, amit a Titanic katasztrófája után meg is változtattak de a vezetők mindezt csak pletykának minősítették. Így kapta a hajó a Britannic nevet. A Titanic tragédiája után a Britannic terveiben jelentős változtatásokat hajtottak végre. A hajót 1911-ben kezdték építeni és épp hogy befejezték a vázat, kitört az első világháború. Emiatt a brit hadvezetés hadi célokra lefoglalta a hajót. A feladata az volt hogy a Földközi-tenger vidékérő hazaszállítsa a sebesült frontkatonákat. A Britannicot az R.M.S. Mauretaniaval és az R.M.S. Aquitaniaval együtt Gallipolinál, a sebesültek szállítására vetették be, Charles A. Bartlett kapitány parancsnoksága alatt. A hajó öt sikeres út után 1916. november 12-én futott ki Southampton kikötőjéből a Földközi-tenger felé. November 17-én érkezett meg nápolyba, ahol szenet és ivóvizet vett fel az út hátralevő részére. A viharos időjárás miatt veszteglésre kényszerültek így az idő legkisebb javulását észlelve a kapitány az indulás mellett döntött. A Britannic már a görög Lemnosz szigete felé haladt, amikor 1916. november 21-én, kedd reggel 8 óra 12 perckor hatalmas robbanás rázta meg a hajót. Az orvosok és a nővérek azonnal észlelték a rendkívüli eseményt, a hajó hátsó részén lévők viszont azt hitték, hogy egy kisebb hajóval ütköztek össze, A robbanás következtében a biztonsági rendszer jelentős károkat szenvedett, a tengervíz hamarosan betört a hajótestbe. Bár a kapitány azonnal elrendelte a betörő víz ellen védő ajtók lezárását, de ezek annyira megrongálódtak, hogy már nem tudták ellátni a feladatukat. A víz elérte a kazánházat, a Britannic pedig süllyedési szintjét. Szerencsére pár válaszfal épen maradt, így a víz nem tört - volna - be a további kazánházakba, mivel azonban az alsóbb szinteken nyitva maradtak a hajóablakok, a víz ezeken keresztül mégis elöntötte a kazánházakat. Amikor immár hat hajórekesz állt víz alatt, bizonyossá vált, hogy a hajó a nem marad víz felszínén. A Britannic hiába volt erősebbnek és biztonságosabbnak építve, mint a Titanic, alig tíz perccel a robbanás után olyan állapotban volt, mint a Titanic egy órával a jégheggyel való ütközést követően. Bartlett kapitány még egy kétségbeesett kísérletet tett, hogy a közelben fekvő Kea sziget partjaira vezesse a hajót, de a legénység már megkezdte a mentőcsónakok előkészítését és vízre bocsátását. Az utasokat sikerült kimenteni, a katasztrófa 30 áldozata közül a legtöbb akkor halt meg, amikor az óceánjáró tatja kiemelkedett a vízből és két rosszul leengedett mentőcsónakot bedarált a még forgó hajócsavar. A még a parancsnoki hídon tartózkodó Bartlett csak ekkor adott utasítást a hajó motorjainak leállítására, majd 8 óra 35 perckor kiadta a parancsot a hajó elhagyására. Ő maga 9 órakor egyszerűen lesétált a parancsnoki hídról, amelyet akkor ért el a víz. A H.M.H.S. Britannic a robbánás után 55 perccel jobboldalára dőlt és elsüllyedt az Égei-tengeren. Az 1038 túlélő segítségére helyi halászok siettek, később pedig megérkezett a katasztrófa helyszínére a H.M.S. Scourge és a H.M.S. Heroic is. A száz méter mélyen nyugvó hajót 1975-ben Jacques Cousteau találta meg a görög Kea csatornában, s azóta számos kutatást végeztek rajta.

 

 

H.M.H.S. Britannic:

 

   

                                                            

                                                        

 

Egy plakát amin a Gigantic név olvasható

 

 

A bűnös német tengeralattjáró, mely kilőtte a Britannic-ot.

 

Charles Alfred Bartlett, a Britannic kapitánya.

 

A roncs:

 

 

                                       

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

britanic

(barbi, 2012.01.17 11:52)

ez tényleg hasonlit a titanic ra a britanic

budapest

(tucsokvw, 2010.07.17 02:02)

szeretném megnézni a roncsot.

jeremy68@freemail.hu

(gyuszikertész, 2010.03.19 19:32)

az olimpikkel mentek a magyarok a new yorki kossuth szobor avatására 1928 március 15 én